VGP Trading Update: Solide groei, record opleveringen en bezettingsgraad geven een boost aan recurrente huurinkomsten

Download Persbericht

3 november 2022, 7:00 uur, Antwerpen, België: VGP NV ('VGP' of 'de Groep') publiceert vandaag een trading update over de eerste tien maanden van 2022 waarin, tegen een achtergrond van volatiele macro-economische en geopolitieke onzekerheden de Groep een robuuste operationele prestatie boekt:

• €53,1 miljoen nieuwe en vernieuwde huurovereenkomsten getekend tot op heden (waarvan €21,3 miljoen gedurende de laatste 4 maanden), wat de totale geannualiseerde gecommitteerde huurinkomsten op €291,0 miljoen[1] brengt (+ €34,9 miljoen vergeleken met 31 december 2021) (+13,6% vs dec 2021 en + 21,0% j-o-j)
  • Vastgoedportefeuille[2] vrijwel volledig verhuurd met een bezettingsgraad van 99,6% per 31 oktober 2022 (tegen 99,4% per 31 december 2021)
  • Op basis van de huidige inflatie verwachten wij dat onze effectieve huurinkomsten enkel door indexering al met 7% (€17 miljoen²) zal groeien in 2023
  • 37 projecten in aanbouw die 1.253.000 m² vertegenwoordigen (waarvan 16 projecten van in totaal 346.000 m² die in de loop van het jaar zijn opgestart) en €82,8 miljoen aan bijkomende jaarlijkse huur zodra ze volledig gebouwd en verhuurd zijn. Deze gebouwen in aanbouw zijn voor 93,7% voorverhuurd
  • 28 projecten opgeleverd gedurende het jaar, goed voor 576.000 m² of €31 miljoen aan additionele huurinkomsten (waarvan 11 projecten voor in totaal 240.000 m² opgeleverd in de tweede helft van 2022) en nog eens 460,000 m2 die naar verwachting in de rest van 2022 zal worden opgeleverd
  • De capaciteit aan zonnepanelen groeide exponentieel dit jaar tot 120,9 MWp operationeel of in aanbouw en met nog eens 67,9 MWp in de pijplijn. De aanzienlijke capaciteitsgroei - die in de eerste 10 maanden al €3,7 miljoen aan inkomsten opleverde - zal, eenmaal volledig gebouwd, overeenkomen met het elektriciteitsverbruik van onze huurders over 2021. Voorts heeft deze investering bijgedragen aan de GRESB-drie sterren classificatie als ontwikkelaar en heeft het ervoor gezorgd dat de portefeuille tot het jaar 2045 voldoet aan de Parijse 1,5-graden decarbonisatiedoelstelling volgens CRREM
  • Aanhoudende sterke relatie met Allianz:
    • Tweede closing van Joint Venture VGP Park München op schema voor december 2022 met een verwachte opbrengst van circa €70 miljoen;
    • Met inbegrip van de komende closing voor VGP Park München zal het totaal volume van de JV closings in 2022 een record van meer dan €800 miljoen bedragen;
    • Closing verwacht in het eerste kwartaal van 2023 met de eerste joint venture voor een totale brutowaarde van meer dan €100 miljoen. De transactie is momenteel in de due diligence fase;
    • De winstuitkering uit de Joint Ventures neemt verder toe met een uitkering tot op heden van in totaal €28,2 miljoen en een verdere winstuitkering van circa €30 miljoen die in november 2022 zal worden ontvangen.
  • 1.925.000 m² aan nieuwe grondposities verworven (waarvan 378.000 m² in de tweede helft van 2022) en 696.000 m² grond ingezet gedurende het jaar ter ondersteuning van nieuwe ontwikkelingen die in de eerste 10 maanden werden opgestart. Eind oktober 2022 bedraagt de totale grondbank in eigendom 10.683.000 m², wat een ontwikkelingspotentieel vertegenwoordigt van circa 5 miljoen m²

De Chief Executive Officer van VGP, Jan Van Geet: "Kijkend naar de groei en cashgeneratie heeft VGP een zeer solide jaar, echter in termen van opleveringen van projecten verhuurd voor de lange-termijn aan onze klanten zien wij een echt recordjaar: nu deze huren effectief worden zal dit bovendien een aanzienlijke boost genereren voor onze recurrente inkomsten."

Jan Van Geet voegde daaraan toe: "Deze recordopleveringen maken eens te meer duidelijk dat het DNA van VGP uiteraard nauw verbonden is met de constante ontwikkeling van nieuwe projecten. Vooruitkijkend, zien we een aanzienlijke behoefte aan nieuwe bedrijfsgebouwen van hoge kwaliteit. Deze vraag wordt gedreven door vele factoren, aangezien de wereld van morgen er een is van duurzaamheid en verdere efficiëntie door middel van de toepassing van slimme technologieën en kunstmatige intelligentie. Ik denk dat we nog maar een fractie van het efficiëntiepotentieel hebben gezien en meer innovaties om de energie- en operationele efficiëntie te optimaliseren zullen onherroepelijk onze industrie de komende jaren veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat ons team goed voorbereid is om die uiterst complexe, op maat gemaakte en duurzame oplossingen van de hoogste kwaliteit te leveren die voldoen aan de toekomstige behoeften van de klant. Bovendien zijn we voobereid om dit op een consistente manier te doen in alle landen waar we actief zijn.  Dit is van cruciaal belang omdat onze ontwikkelingsactiviteiten op lange termijn altijd zullen afhangen van ons vermogen om aan die vraag van klanten te voldoen en van onze winstgevendheid in de toekomst."

Jan Van Geet besluit: "Het is even belangrijk om te wijzen op het feit dat, aangezien een economie zich niet op een lineaire manier ontwikkelt, wij, naast de ontwikkelwinsten, altijd verschillende bronnen van recurrente inkomsten hebben opgebouwd - naast huurinkomsten en inkomsten uit onze hernieuwbare energiebronnen ook vergoedingen voor facility- en property management en asset management fees. Deze terugkerende inkomstenstromen, versterkt door de recordoplevering van gebouwen in de afgelopen jaren, worden nu een aanzienlijk deel van onze inkomsten en geven ons voldoende ruimte om in de toekomst dividend uit te keren en de balans van VGP op een zelfstandige basis aanzienlijk te versterken.  Wij hebben er immers altijd bewust voor gekozen om de terugkerende inkomsten uit onze activa deels zelf op onze balans te houden, deels via JV's die wij zelf beheren. Met als gevolg, in combinatie met de bestaande liquide middelen op de balans, de niet-opgenomen RCF's en de geplande Munich joint venture closing hebben wij voldoende middelen beschikbaar om onze verplichtingen tot ver na 2023 te dekken."

[1] Inclusief Joint Ventures voor 100%. Op 31 oktober 2022 bedroegen de op jaarbasis gecommitteerde huurcontracten van de joint ventures 174,5 miljoen euro (151,1 miljoen euro op 31 december 2021).

[2] Inclusief Joint Ventures aan 100%